• Reklama

FAQ DZIAŁU ZAKUPY Zanim zadasz pytanie, przeczytaj!

Dowiesz się tu jak robić zakupy na aliexpress, jak płacić na aliexpress, czy zapłacisz cło i Vat, co robić jak telefon zostanie zatrzymany przez celników, jak odesłać telefon do chin, jak prowadzić spór na aliexpress, zwrot płatności z aliexpress, reklamacje, gdzie śledzić przesyłki i nie przegapisz też promocji na aliexpress i innych chińskich sklepach.
Regulamin działu
Zakładając nowy watek upewnij się, czy taki sam temat nie został już poruszony na forum (w tym celu użyj opcji 'szukaj')
Nowo tworzone wątki: w złych działach/na poruszane wcześniej tematy/z pytaniami na które już wielokrotnie udzielono odpowiedz będą ZAMYKANE / USUWANE

FAQ DZIAŁU ZAKUPY Zanim zadasz pytanie, przeczytaj!

Postprzez blue_voyager » piątek, 9 stycznia 2015, 21:20

FAQ DZIAŁU ZAKUPY


PŁATNOŚCI

jak-placic-na-aliexpress-t2154.html

paypal-platnosc-w-dolarach-bez-przewalutowania-t1165.html


CŁO I VAT


P: Jakie jest cło na telefony z Chin?
O: Cło na sprowadzane z Chin telefony wynosi 0%, możesz natomiast zapłacić 23% VAT.
Cła na inne produkty możesz sprawdzić w systemie ISZTAR:

http://isztar.mf.gov.pl/isztar/taryfa_celna/web/main_PL

P: Jakie jest ryzyko zatrzymania przez Urząd Celny przesyłki wysłanej pocztą?
O: Wg różnych szacunków przyjmuje się, że zatrzymywana jest co trzecia przesyłka.

P: Od czego zależy zatrzymanie przesyłki przez Urząd Celny? Czy przed zatrzymaniem uchroni dopisek GIFT oraz zaniżona wartość przesyłki?
O: Przesyłki zatrzymywane są losowo, choć większe prawdopodobieństwo zatrzymania jest przy paczkach większych, zwłaszcza zbliżonych wielkością do pudełka z telefonem. Celnicy nie zwracają uwagi na deklarowaną wartość i dopisek GIFT na przesyłce, nie ma znaczenia sposób pakowania i opisywania przesyłki, wszelkie teorie co zrobić żeby uniknąć naliczenia VATu nie sprawdzają się w rzeczywistości.

P: Jakiego przewoźnika wybrać aby uniknąć naliczenia VATu?
O: Nie ma to ŻADNEGO znaczenia.

P: Od jakich wartości muszę się liczyć z zapłatą cła i podatku?
O: Cło powyżej 150 Euro, Vat powyżej 22 Euro (w praktyce ta druga kwota często jest wyższa).

P: W jakiej wysokości naliczany jest VAT?
O: Wszystko zależy od tego jaka stawka VAT obowiązuje w Polsce. Z reguły jest to 23% wartości towaru, na część produktów obowiązuje stawka 8%.

P: Od czego jest naliczany VAT i cło, od wartości zakupu, czy od pełnej zapłaconej kwoty?
O: VAT jest naliczany od pełnej kwoty, wchodzi więc w niego także koszt wysyłki i inne poniesione koszty. Natomiast cło jest naliczane od wartości towaru.

P: Według jakiego kursu naliczany jest VAT, z dnia zakupu czy dnia oclenia?
O: Ani jednego ani drugiego. VAT naliczany jest wg tabel celnych obowiązujących cały miesiąc.

Tu możesz znaleźć kursy walut dla wartości celnych i okres ich obowiązywania (nie zawsze jest to miesiąc kalendarzowy):

http://www.finanse.mf.gov.pl/clo/kursy- ... sci-celnej


P: Czy przesyłki wysyłane firmą kurierską, są częściej zatrzymywane w cle niż te wysyłane pocztą?
O: Firmy kurierskie mają woje agencje celne i dlatego procent przesyłek wyłapywanych do VAT jest dużo wyższy. Im po prostu na tym zależy bo dodatkowo na tym zarabiają.

P: Kto odprawia przesyłki, które przewozi kurier?
O: Firmy kurierskie mają swoje agencje celne i to one dokonują odprawy przesyłki. Agencja celna firmy kurierskiej zwykle kontaktuje się z adresatem aby ustalić wartość przesyłki na podstawie, której dokonana zostanie odprawa. VAT zapłacisz przy odbiorze przesyłki.

P: Czy przesyłki wysyłane Sweden Post czy NL Post i idące przez te kraje, traktowane są jak przesyłki wewnątrzunijne i przez to zwolnione z VAT?
O: W żadnym wypadku. Szwecja czy Holandia są tutaj tylko krajami tranzytowymi, istotny jest kraj nadania.

P: Skąd mam wiedzieć, że moja przesyłka została zatrzymana przez Urząd Celny?
O: W trackingu pojawi się najpierw status „Zatrzymanie przez Urząd Celny”, później „Zatrzymanie w cle”. O ile pierwszy status nie przesądza jeszcze naliczenia podatku, to drugi z reguły tym się właśnie kończy. Często status „Zatrzymanie przez Urząd Celny” pojawia się w WER Warszawa, później przesyłka jest zwolniona i status „Zatrzymanie w cle” pojawia się dopiero w kolejnym WERrze.

P: Czy każda przesyłka zatrzymana przez Urząd Celny jest obciążana należnościami celnym?
O: Nie, niektóre przesyłki są zwalniane bez naliczania VATu lub cła.

P: Moja przesyłka została zatrzymana przez Urząd Celny. Co teraz?
O: Otrzymasz pismo z UC zobowiązujące Cię do przesłania dowodu zakupu oraz dowodu zapłaty. Wykonaj zrzut ekranu z aukcji (ważne aby była na nim zapłacona kwota, adres wysyłki, nazwa przedmiotu oraz numer przesyłki) oraz zrzut ekranu płatności (lub inne potwierdzenie zapłaty w PDF). Prześlij do je do UC w formie wydruku lub elektronicznie (nie ma znaczenia czy pliki będą w PDF czy jpg.) załączając kserokopię dowodu osobistego (lub twoje dane wraz z numerem dowodu i pesel). Powołaj się na numer księgi magazynowej (będzie umieszczony w piśmie od UC) lub numer przesyłki.
Podobnie postępujemy przy zakupach w sklepach internetowych i przy płatności PayPal czy innych rodzajach płatności
Aby przyśpieszyć procedurę, możesz nie czekać na pismo z UC, tylko po pojawieniu się w trackingu statusu „Zatrzymano w cle” sam wyślij potrzebne dokumenty.
UWAGA: UC PRZEMYŚL WYMAGA PODANIA NR POZ. KS. MAGAZYNOWEJ, BEZ TEGO NIE MA SENSU WYSYŁAĆ MAILA Z SAMYM NR PACZKI!


P: Gdzie mogę wysłać moje dokumenty?
O: Adresy mailowe WERów:
Zabrze:
WERZabrze.DOZ@katowice.poczta-polska.pl
Warszawa:
oc441010@war.mofnet.gov.pl
Tel: 22 548-11-47, 22 548 14 42, 22 548 14 44, 22 548-10-80
Poznań
mwpoczta@poz.mofnet.gov.pl
WER Pruszcz Gdański
oc-322090@gdy.mofnet.gov.pl
WERPruszczGdanskiCLO@gdansk.poczta-polska.pl
Przemyśl
poczta@prz.mofnet.gov.pl
ocprzemysl@prz.mofnet.gov.pl
Tel: 16 16 678 65 25
Szczecin
mw.poczta@szc.mofnet.gov.pl
tel. do celników: 91 434 37 83
WER Rudna Mała
Tel: 17 853-62-67

UWAGA: WIADOMOŚCI Z SERWISU O2/TLEN NIE DOCHODZĄ DO UC!


P: Czy przy wysyłaniu dokumentów mogę cos pokombinować, zmienić kwoty, wysłać inne potwierdzenia itp.?
O: Zanim coś takiego zrobisz, zastanów się czy warto. Jeśli się uda, zaoszczędzisz, kilkadziesiąt zł., jeśli nie (co bardziej prawdopodobne) popełnisz przestępstwo karno-skarbowe i nieprzyjemności z tym związane wielokrotnie przekroczę spodziewane oszczędności.

P: Kupowałem ze swojego konta na Aliexpress, ale płacił mi za to kolega swoją kartą. Czy będą z tego powodu problemy?
O: To nieistotne, ważne jest aby zgadzały się kwoty zakupu i płatności.

P: W jaki sposób mam zapłacić VAT?
O: Po dopełnieniu procedury listonosz dostarczy Ci przesyłkę wraz z dokumentami odprawy i to jemu zapłacisz VAT.

P: Zapłaciłem za zakupy kwotę mniejszą niż była na aukcji (kupon, rabat itp.). Od której kwoty zapłacę podatek, wyjściowej czy obniżonej?
O: Podatek zapłacisz od rzeczywiście zapłaconej kwoty.

P: Kupiłem telefon na Allegro z wysyłką z Chin, czy w tej sytuacji również mogę zapłacić VAT?
O: Oczywiście, sprzedawca z Allegro jest tylko pośrednikiem w zamówieniu, Ty jesteś odbiorcą i to na tobie spoczywa obowiązek uregulowania należności celnych.

P: Jak długo trwa odprawa?
O: W zależności od obłożenia pracą UC, trwa to od 2 do nawet kilkunastu dni.

P: Czy Urząd Celny poinformuje mnie mailem lub telefonicznie o zakończonej odprawie?
O: Nie ma takiego zwyczaju.

P: Jakie są koszty odprawy celnej?
O: W wypadku Poczty Polskiej ok. 8 zł, w przypadku kuriera (DHL) ok. 80 zł (DHL pobiera opłatę zawszę od firm, od osób prywatnych czasami, zależy od oddziału odprawiającego przesyłkę).

P: Ile czasu mam na dopełnienie procedur?
O: 20 dni na przesłanie dokumentów po otrzymaniu listu z UC, 14 dni na odebranie już oclonej przesyłki.

P: Co się stanie jeśli nie zapłacę VATu i nie odbiorę przesyłki?
O: Przesyłka zostanie odesłana do nadawcy. W takiej sytuacji nie możesz liczyć na full refund (więcej na ten temat czytaj w dziale Spory).

P: Czy zdarza się, że Urząd Celny nalicza podatek VAT nie wymagając ode mnie dokumentów potwierdzających zakup?
O: Tak, takie przypadki mają miejsce. Jeśli przesyłka jest opisana zgodnie z zawartością a cena podana na opakowaniu przynajmniej z grubsza odpowiada produktowi, UC nalicza VAT wg deklaracji z opakowania i przesyłka przychodzi do Ciebie już odprawiona. Podatek + opłaty standardowo zapłacisz listonoszowi.

P: Czy oprócz VATu i ewentualnego cła coś jeszcze może spotkać moją przesyłkę?
O: Twoja przesyłka może być zatrzymana przez UC na wniosek UKE jeśli zawiera sprzęt elektroniczny pozbawiony niezbędnych na terenie EU certyfikatów (CE). Przoduje w tym poznański UC, jeśli więc jesteś z Wielkopolski, upewnij się przed zakupem, że wybrany przez Ciebie towar ma niezbędne certyfikaty. W przeciwnym razie narażasz się na konieczność zniszczenia lub odesłania do sprzedawcy zakupionego przedmiotu. Przesyłka może również zostać zatrzymana jeśli zawarty w niej towar zawiera podrobione zastrzeżone znaki towarowe.

P: Moja przesyłka była otwierana. Przez kogo i dlaczego?
O: Za przesyłkę do chwili doręczenia do odbiorcy odpowiada przewoźnik "Poczta Polska". Może się zdarzyć, że nasza przesyłka będzie poddana rewizji. Wtedy uprawniony pracownik Poczty Polskiej zobowiązany jest na żądanie organu celnego do otwarcia i rozpakowania przesyłki, okazania jej zawartości oraz do jej spakowania i zabezpieczenia po zakończeniu czynności rewizji. Przy takim działaniu podawana jest na przesyłce jej waga przed i po rewizji.

P: Czy jeśli moja przesyłka przejdzie przez cło bez VAT, to po pewnym czasie, ktoś może się do mnie zgłosić i zażądać jego zapłaty?
O: Teoretycznie Urząd Skarbowy ma 5 lat na to by upomnieć się o należności celne. W praktyce coś takiego raczej się nie zdarza. Urząd Celny po wypuszczeniu od siebie przesyłki już się po nią nie zgłosi.

P: A co jeśli zamawiam towar od chińskiego sprzedawcy, ale z wysyłką z europejskiego magazynu?
O: Cena takiego towaru już zawiera podatek VAT, nie zapłacisz go więc po raz drugi.

P: Wg moich wyliczeń Urząd Celny pomylił się i pobrał mi za wysoka kwotę podatku. Co teraz?
O: To się zdarza, celnicy tez się mylą. Złóż reklamację, opisz dokładnie problem. Podobne przypadki na Forum pokazują, że ludzie odzyskiwali nadpłacone kwoty.

P: Listonosz nie pobrał należności mimo, iż był naliczony VAT i na kopercie jest zaznaczone, że trzeba pobrać opłatę. Co teraz? (Poczta mnie straszy pismami).
O: Dla wielu doręczycieli pobranie VATu to nowa sprawa. Listonosz za swoje gapiostwo będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Pewnie zgłosi się prędzej czy później z prośbą o rozliczenie się za niepobraną opłatę. Od Twojej dobrej woli zależy czy zapłacisz - w żaden sposób nie mogą tego wyegzekwować ale uczciwość wymagałby tego. Pamiętaj, że ten listonosz będzie przynosił Ci kolejne przesyłki.

Główne wątki na Forum traktujące o problematyce cła i VAT:

oplaty-celne-za-towary-sprowadzane-z-chin-t1159.html

zatrzymanie-paczki-przez-urzad-celny-t3849.html


WYSYŁKA I TRACKING


P: Jak szybko docierają przesyłki z Chin do Polski?
O: Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na to pytanie. To może być kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt dni. Decydując się na zakup w Chinach pamiętaj o jednym – nie ma ŻADNYCH reguł jeśli chodzi o czas dostawy. Nawet przesyłki wysłane w tym samym czasie, od tego samego dostawcy, potrafi dzielić kilka tygodni. Kupując w Chinach po prostu musisz uzbroić się w cierpliwość. Jeśli nie potrafisz zaakceptować nieprzewidywalności dostaw z Chin, lepiej zrezygnuj z zakupów tam i kup coś w kraju.

P: Kupiłem i opłaciłem towar na Aliexpress. Jak szybko zostanie wysłany?
O: Od kilku do kilkunastu dni. Termin jest różny u różnych sprzedawców, zawsze jest podany na aukcji.

P: Co jeśli sprzedawca nie wyśle towaru w zagwarantowanym terminie?
O: Zamówienie zostanie automatycznie zamknięte a Twoje pieniądze zwrócone.

P: Dostałem nr trackingu. Po kilku dniach sprzedawca zmienił numer na inny. O co chodzi?
O: Mijał czas na wysyłkę towaru, więc sprzedawca podał fałszywy numer. Gdy faktycznie wysłał zamówienie, to podał Ci prawdziwy numer.

P: Ile czasu na dostawę ma sprzedawca?
O: W wypadku wysyłki pocztowej z reguły jest to 60 dni.

P: Jaki rodzaj wysyłek jest najczęstszy w przypadku zakupów w Chinach?
O: Jeśli sprzedawca wysyła towar przesyłka rejestrowaną, to jest to najczęściej list polecony ekonomiczny (bardzo rzadko, właściwie prawie nigdy priorytetowy), przesyłka nierejestrowana to list ekonomiczny. Przesyłki standardowych wymiarów nie są nadawane jako paczka pocztowa.

P: Dostałem maila , że moje zamówienie zostało wysłane. Skąd mam wziąć numer przesyłki?
O: Numer jest podany w szczegółach zamówienia.

P: Skąd mam wiedzieć jaką pocztą sprzedawca wysłał moją przesyłkę?
O: Ostatnie dwie litery w numerze to nazwa kraju przewoźnika. I tak:
CN - China Post
SG - Singapore Post
HK - Hongkong Post
SE - Sweden Post
NL - Nederland Post
HU - Poczta Węgierska
EE - Poczta Estońska
VN - Vietnam Post
CH - Swiss Post
BL - Poczta Belgijska
DE - Deutsche Post
ME - Poczta Malezyjska

P: Co oznacza AliExpress Standard Shipping, jaką pocztą to będzie wysłane?
O: Sprzedawcy korzystają z różnych poczt, więc czasami podają w ten sposób ogólną informację a wysyłają jedną z dostępnych, np NL Post SG Post, CN Post itd. Jeśli to dla Ciebie istotne, pytaj sprzedawcę, którym przewoźnikiem wyśle paczkę.

P: Gdzie mogę śledzić moją przesyłkę?
O: Jest wiele takich stron, np.:

http://r4v.pl/sledzenie/
http://www.17track.net/en/
http://www.17track.net/pl
http://en.4px.com/
http://www.trackitonline.ru/
http://www.internationalparceltracking.com
http://www.postnl.post
http://www.chinaposttracker.com/tracking
https://dhlecommerce.asia/Portal/
http://intl.sf-express.com/?a=trackEn

Przesyłki można także śledzić na stronach przewoźników, czyli China Post, Singapore Post, Poczta Polska itd.
Przesyłki kurierskie można śledzić na stronach poszczególnych firm kurierskich.

P: Jakim programem mogę śledzić przesyłkę na telefonie?
O: Deliveries, AfterShip Package Tracker, TrackChecker, TrackChecker Mobile i in. darmowe, dostępne w Sklepie Play.

P: Dostałem numer przesyłki ale żaden Tracking go nie znajduje. Co się dzieje?
O: Spokojnie, nadanie numeru nie jest jednoznaczne z wysłaniem przesyłki, jedynie z jej wprowadzeniem do systemu. Sprzedawcy (zwłaszcza Ci mniejsi) zwykle czekają aż uzbiera się większa ilość przesyłek i dopiero wtedy zawożą je na pocztę. Przesyłka pojawi się w trackingu wtedy gdy fizycznie znajdzie się na poczcie. Jeśli minął długi czas od podania numeru a nie pojawił się żaden status przesyłki, możesz napisać do sprzedawcy maila z prośbą o wyjaśnienie sytuacji, czasami to motywuje sprzedawcę do działania.
Czasami czas wysyłki wydłużają (i to znacznie) święta, które akurat trwają w Chinach. Sprawdź czy akurat to nie jest przyczyną opóźnień.

P: Dostałem dziwny numer przesyłki, którego dwie ostatnie litery to YW (ew. BJ, EN), lub w ogóle bez liter.
O: To wysyłka przewoźnikiem Yanwen, status przesyłki można śledzić na tej stronie:
http://track.yw56.com.cn/en-US/
Śledzenie tylko na terenie Chin - po przybyciu do Polski przesyłka traktowana jest jako nierejestrowana ekonomiczna, dostawa przez Pocztę Polska trwa zwykle długo, nawet ponad dwa tygodnie.
Na tej samej zasadzie można śledzić przesyłki China Post Ordinary Small Packet Plus (również tylko cyfry w numerze przesyłki).

P: Moja przesyłka pojawiła się trackingu. Co oznaczają poszczególne statusy?
O: Znaczenia statusów (copyright by R4V.pl):

China Post
Collection - Nadanie przesyłki
Dispatching - Przesłanie do następnego oddziału poczty(w Chinach)
Departure from outward office of exchange - Przekazanie do wysłania przesyłki za granicę
NULL - paczka fizycznie wyleciała z lotniska (PEK - Pekin, PVG - Shanghai, FOC - Fuzhou, CAN - Guangzhou)
Arrival at inward office of exchange WARSZAWA WER - pRezsyłka przybyła do WER Warszawa

Singapore post
- Information Received (This is not an acknowledgment of the physical receipt of the stated Registered Article)- wprowadzenie przesyłki do systemu, przesyłka nie jest fizycznie nadana
-Received from Customer - Nadanie przesyłki, wysłanie do sortowni
-Despatched to Overseas Postal Admin (From SG/SIN to PL/WAW) - Wysłanie przesyłki za granicę

INFORMACJE
- Przesyłki transportowane są z Chin do Singapuru, następnie wysyłane do Polski.
- Przy wysyłce do Polski dzielone są na despatche ("kontenery")
- Przesyłki SR2 (RF) są transportowane przez 4px.
- Przesyłki SR5 (RQ) są transportowane przez quanitum.
Numer Despatch (numer kontenera, w którym jest nasza przesyłka) można sprawdzić w szczegółach przesyłki na stronie:

http://www.singpost.com/

Lista kontenerów, które aktualnie przybyły do Polski, dostępna jest w tym wątku:

aktualne-nr-despatch-w-warszawie-singapore-post-t13932.html

Netherland Post, PostNL, TNT Post
Shipment Submitted - Przesyłkę wysłano do sortowni w chinach
The item is pre-advised - Przesyłka znajduje się w transporcie do Amsterdamu
The item is at the PostNL sorting center - Przesyłka przyjęta w Amsterdamie
The item is on transport to the country of destination - Fizycznie wysłanie z Amsterdamu
The item has arrived in the country of destination - Paczka przybyła do Warszawy

INFORMACJE
- Przesyłki transportowane są z Chin do Holandii, a następnie do Polski.
- Może pojawić się naklejka o treści (w j. polskim, angielskim lub innym) " towar nie spełnia warunków artykułu 9 i 10 traktatu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej"
- W przypadku NL Post często się zdarza, że przesyłka pojawia się w trackingu dopiero wtedy gdy dotrze do Holandii (nie jest to regułą).

Sweden Post
Order Shipment recorded - nadanie przesyłki
Electronic notification of shipment - Czasami występuje błędnie (id 0), informacja o nadaniu/zarezerwowaniu numeru
Order dispatched - Odebrano w sortowni w HK
Order departed on flight from origin - Wysłano z Singapuru
Order departed from sorting hub - Wysłano ze Szwecji
Order received into final destination country - Otrzymano w warszawie

INFORMACJE
- Przesyłki transportowane są z Chin do Szwecji, a następnie do Polski.

P: Jak sprawdzić numer kontenera (despatch)
O: Otwierasz stronę:

http://www.singpost.com/

Wpisujesz numer przesyłki w oknie po lewej stronie, klikasz Item track. Wyświetla się strona przesyłki. W tabelce pod napisem Item No. masz znów swój numer przesyłki, klikasz go i wyświetla Ci się strona gdzie w drugiej linijce masz podany Despatch No.

P: W moim trackingu kilkakrotnie pojawiają się statusy dispatching i opening. Co to znaczy?
O: Dispatching to spakowanie przesyłki do kontenera i przekazanie do kolejnego punktu przesyłowego (takiego naszego WERa), dlatego gdy tam dojdzie pojawia się status opening, po prostu rozpakowują kontener i przekazują przesyłkę dalej. Jak paczka jest wysyłana z małej miejscowości gdzieś na uboczu to dispatching/opening pojawia się kilka razy.

P: Moja przesyłka utknęła na jednym z etapów, status nie zmienia się od kilkunastu dni. Co się dzieje?
O: To normalne. Czas wysyłki jest bardzo różny waha się od kilku do kilkudziesięciu dni, przesyłki często stoją na jednym z etapów nawet 2-3 tygodnie.

P: Wg trackingu moja przesyłka została skierowana do innego kraju (miasta). Czy zostałem oszukany?
O: Przyczyn tego może być kilka:
- sprzedawca wysłał Ci omyłkowo numer przesyłki należącej do kogoś innego
- sprzedawca wysłał Ci inny numer bo nie wysłał Twoje przesyłki
- przesyłka przez pomyłkę trafiła do innego kraju (miasta), po pewnym czasie trafi jednak do Ciebie
- najczęstsza przyczyna – kupiłeś bardzo tani przedmiot i sprzedawca wysłał go przesyłką nierejestrową, ale że musiał podać numer przesyłki bo tego wymaga Aliexpress, podał numer przesyłki innego klienta. Bardzo często na aukcjach przedmiotów za kilka $ jest podana informacja, że przedmiot będzie wysłany przesyłką nierejestrową, niestety mało kto zwraca na to uwagę.

P: Czy przesyłki lotnicze zawsze najpierw trafiają do WER Warszawa, czy także do innych oddziałów?
O: Przyjęcia przesyłek odbywają się wyłącznie w WER Warszawa.

P: Jak długo przesyłka leży w WER Warszawa?
O: Nie ma reguł, czasami wychodzi na drugi dzień czasami leży kilkanaście dni. Nie ma sposobu żeby to przewidzieć ani sprawdzić co się tam z nią dzieje.

P: Moja przesyłka już od kilku dni ma status WER Warszawa. Czy coś jest z nią nie tak?
O: Nic się nie dzieje po prostu czekaj. Przesyłek z Chin jest coraz więcej a moce przerobowe WER Warszawa nie zwiększają się, więc czas oczekiwania na wprowadzenie przesyłki na polski obszar celny jest coraz dłuższy. Zwłaszcza w okresie przedświątecznym i w okresie wzmożonych zakupów w Chinach (wszystkie duże akcje promocyjne). Czas "leżakowania" przesyłki w WER Warszawa może sięgnąć nawet kilkunastu dni. Nie ma sposobu by przyśpieszyć wyjście przesyłki z WER.

P: Czy mogę odebrać przesyłkę w którymś z WERów nie czekając aż dotrze ona na pocztę w moim mieście?
O: Nie ma takiej możliwości.

P: W moim trackingu pojawił się status „Nadejście WER Warszawa” (WER Warszawa, Item arrived). Czy to oznacza, że teraz już dostanę moja przesyłkę?
O: Tak, pod warunkiem, że nie zostanie ona zatrzymana przez Urząd Celny. Jeśli tak się nie stanie to następnym statusem będzie „Przekazanie przesyłki do doręczenia” (UP Twoje miasto, Handing over of item to delivery). Do niedawna śledzenie Poczty Polskiej pokazywało również statusy pośrednie, w tej chwili jest to tylko nadejście przesyłki do Polski i jej wydanie. Wyjątkiem jest gdy przesyłka zostaje zatrzymana przez Urząd Celny, wtedy pojawiają się dodatkowo statusy „Zatrzymanie przez Urząd Celny” i „Zatrzymanie w cle”. Wysłanie przesyłki z WER Warszawa może potrwać kilka dni.


Wątek na Forum dotyczący śledzenia przesyłek:

sledzenie-przesylek-status-przesylki-t2250.html


SPORY I REKLAMACJE

P: Co to jest Spór (Dispute Order)?
O: To funkcjonalność, która pozwala rozstrzygnąć kwestie sporne dotyczące zamówienia. W pierwszym etapie odbywa się to na poziomie klient – sprzedawca, na poziomie drugim (eskalacja sporu) przy udziale pracownika Aliexpress.

P: Kiedy powinienem skorzystać ze Sporu?
O: Wtedy gdy próba wyjaśnienia spornych kwestii ze sprzedawcą za pomocą zwykłych wiadomości nie przynosi efektu.

P: Po jakim czasie mogę otworzyć spór?
O: Spór można otworzyć najszybciej 10 dni po wysłaniu przesyłki przez sprzedawcę.

P: Z jakiego powodu mogę otworzyć Spór?
O: Nie ma tu jakichś ograniczeń. Najczęstszym powodem otwierania Sporów są opóźnienia w dostawie, zaginięcia przesyłek, nieoryginalny przedmiot, niezgodność towaru z opisem aukcji, uszkodzenia towaru, mniejsza ilość od zakupionej itp.

P: Moja przesyłka nie dotarła, czas ochrony zbliża się do końca. Kiedy założyć spór?
O: Załóż go 5-10 dni przed końcem ochrony (Purchase Protection).

P: Otrzymałem tylko część zamówienia? Jak otworzyć spór?
O: Wybierz partial refund czyli częściową refundację, wpisz kwotę adekwatną do wartości brakującego towaru.

P: Towar, który otrzymałem nie jest zgodny z opisem. Czy mogę żądać refundacji?
O: Tak. Całkowitej jeśli towar zupełnie rozmija się z ofertą, lub częściowej stwierdzasz, że jego właściwości są gorsze niż towaru który kupiłeś., W takiej sytuacji kwota refundacji jet najczęściej wynikiem negocjacji między sprzedawcą a kupującym.

P: W jaki sposób otworzyć spór?
O: Wejdź w szczegóły zamówienia (View Detail) i kliknij Open Dispute. W pierwszym punkcie zaznaczasz wybór otrzymałem/nie otrzymałem przesyłkę. W zależności co wybierzesz, masz kilka opcji na wyszczególnienie problemu. W drugim punkcie są Twoje żądania – full refund/częściowy refund (tylko gdy otrzymałeś przesyłkę). Poniżej jest okienko, w którym możesz opisać problem (tylko po angielsku!) a także opcja dodawania zdjęć. Punkty zaznaczone czerwona gwiazdką muszą zostać wypełnione. Jeśli wybierzesz opcję „otrzymałem przesyłkę” także opcja dodania zdjęć jest obowiązkowa. Po uzupełnieniu wszystkiego klikasz Submit.

P: Ile czasu na odpowiedź ma sprzedawca?
O: Pięć dni.

P: Co się stanie jeśli sprzedawca nie odpowie na mój Spór (nie zaakceptuje go lub nie odrzuci)?
O: Spór zostanie zaakceptowany na Twoich warunkach. Uwaga! Samo napisanie przez sprzedawcę odpowiedzi nie rozwiązuje Sporu. Sprzedawca musi go zaakceptować lub odrzucić.

P: Co się dzieje gdy sprzedawca zaakceptuje spór?
O: Zostaną spełnione twoje warunki – częściowa lub pełna refundacja.

P: Sprzedawca nie zdążył wysłać zamówienia, skończył się termin przeznaczony na wysyłkę. Co teraz?
O: Zamówienie anuluje się automatycznie a pieniądze zostaną Ci zwrócone. Nie musisz nic robić, po prostu czekaj na zwrot.

P: Jak długo czeka się zwrot pieniędzy?
O: Zwykle trwa to kilka dni, maksymalnie 15 dni roboczych. Pieniądze zostaną zwrócone na Twoje konto (konto przypisane do karty, którą placileś) . Status Twojej refundacji możesz podejrzeć w zakładce Financial. Zwróć uwagę na to, że w zależności od banku, zwrot czasami jest księgowany z taką samą datą z jaka była wykonana płatność (podobnie ma się sytuacja gdy anulowałeś transakcję przed wysyłką).

P: Czy zostanę poinformowany o zwrocie pieniędzy?
O: Nie ma takiej informacji, musisz sprawdzać stan konta.

P: Sprzedawca namawia mnie abym zakończył spór a on sam zwróci mi pieniądze (przelewem PAY PALEM itp.) Czy zgodzić się na to?
O: W żadnym wypadku. Twoje pieniądze ma Aliexpress i to oni Ci je zwrócą.

P: Sprzedawca domaga się ode danych mojej karty kredytowej aby móc przeprowadzić full refund. Czy mam mu je wysłać?
O: W żadnym razie. To nic innego jak ordynarna próba okradzenia Cię.

P: Co się dzieje gdy sprzedawca nie zaakceptuje sporu?
O: Sprzedawca odrzuci Twoje żądania, przedstawi swoje rozwiązanie i spór będzie oczekiwał na Twoją akceptację tych warunków. Czas jaki na to masz wyświetlany jest w karcie sporu (z reguły 10-14 dni). Jeśli nic nie zrobisz, po tym terminie spór eskaluje się automatycznie i sprawą zajmie się Aliexpress.

P: Czy mogę sam eskalować spór przed tym terminem?
O: Oczywiście możesz to zrobić.

P: Próbuję eskalować spór (opóźnienie w wysyłce) ale nie mogę tego zrobić, pojawia się komunikat, że sprzedawca zadeklarował, że przesyłka dotrze w określonym terminie. Co zrobić?
O: Czekać. termin podany przez sprzedawcę to najczęściej ostatni dzień terminu dostawy. Po tym terminie albo zostanie przyznany Ci automatycznie full refund albo będziesz mógł eskalować spór.

P: Moja przesyłka jest ciągle w drodze, sprzedawca namawia mnie do zakończenia sporu. Co robić?
O: Nic, czekać, jeśli przesyłka do Ciebie dotrze, zawsze zdążysz go zamknąć.

P: Po namowach sprzedawcy zamknąłem spór, Czy będę mógł go otworzyć ponownie?
O: Tak, pod warunkiem, że nie był eskalowany.

P: Zaakceptowałem rozwiązanie sporu zaproponowane przez sprzedawcę. Czy mogę otworzyć spór po raz drugi?
O: Nie.

P: Minął okres ochrony, przegapiłem założenie sporu. Jak mogę go teraz otworzyć?
O: Nie możesz, transakcja jest zakończona, sprzedawca otrzymał zapłatę za swój towar.

P: Potwierdziłem odbiór przesyłki. Czy to oznacza, że już nie mogę otworzyć sporu?
O: Możesz to zrobić do 15 dni po potwierdzeniu odbioru na Aliexpress.

P: Moja przesyłka została zatrzymana przez Urząd Celny, pewnie w celu naliczenia VAT. Czy mogę jej nie odbierać a później założyć spór i zażądać full refund?
O: W zasadach refundacji Aliexpress jest zapis, który mówi, że nie przysługuje ona gdy przesyłka nie zostanie odebrana z powodu należności celnych. Nie możesz więc liczyć na full refund, jedyne co możesz zrobić to negocjować ze sprzedawcą refundację pomniejszoną o jego koszty wysyłki (powiększone o koszt odesłania towaru z Urzędu celnego).

P: A co jeśli przesyłkę zatrzymał Urząd Celny na polecenie UKE z powodu braku odpowiednich certyfikatów?
O: Tu sprawa wygląda trochę inaczej. Jeśli sprzedawca zapewnił Cię, że takie Certyfikaty są, lub taką informację zamieścił na aukcji, w wypadku odesłania towaru do sprzedawcy możesz domagać się full refund z powodu niezgodności towaru z opisem. Co innego jeśli nie dopytałeś o to, w takiej sytuacji postępowanie jak punkcie wyżej.

P: Założyłem spór, czekam na jego rozstrzygnięcie, ale chciałbym zmienić żądania. Czy mogę to zrobić?
O: Tak, każdy rozpoczęty spór można edytować.

P: Zażądałem pełnego zwrotu za moje zakupu, sprzedawca zgadza się ale chce abym odesłał towar do niego. Czy może tego wymagać?
O: Tak, nie możesz oczekiwać, że zachowasz towar i dostaniesz pieniądze, zwłaszcza jeśli chodzi o drogie przedmioty (telefony, elektronika). Przy tanich zakupach sprzedawcy często godzą się na zatrzymanie produktu przez kupującego, zwracając jednocześnie należność. Jednak nawet odsyłając drogi zakup, możesz spróbować wynegocjować zwrot Twoich kosztów poniesionych na odesłanie paczki.

P: W jaki sposób odesłać towar do sprzedawcy?
O: Najlepiej Pocztą Polską, listem poleconym (bezwzględnie! – musisz mieć potwierdzenie wysyłki).

P: Chcę założyć spór i zażądać zwrotu części kwoty za to, że paczka doszła po bardzo długim czasie. Na co mogę liczyć?
O: Na nic. Sprzedawca nie jest odpowiedzialny za to, jak działa poczta w Chinach czy w Polsce. Kupując w Chinach bierzesz na siebie ryzyko długiego oczekiwania i przerzucanie go na sprzedawcę jest dziecinadą.

P: Spór zakończył się po mojej myśli, chciałbym teraz wystawić odpowiedni feedback kupującemu ale nie widzę takiej opcji.
O: Po zakończeniu sporu nie ma możliwości wystawienia opinii sprzedającemu.

P: Wygrałem spór, odesłałem produkt, otrzymałem zwrot pieniędzy. Czy w tej sytuacji mogę się ubiegać zwrot VAT, który zapłaciłem gdy przesyłka przyszła do Polski?
O: Niestety nie, VAT w tej sytuacji nie jest zwracany.
Edit: Kolega raven66 przetestował poniższą procedurę odzyskania podatku VAT. Miejcie na uwadze, że w różnych sytuacjach różnie to może wyglądać. (podane jednostki UC i WERy sa przykładowe, w Waszym wypadku będą to odpowiednio inne urzędy.

Wniosek o unieważnienie zgłoszenia celnego a następnie o zwrot zapłaconego VAT-u
=============================================================================

Wniosek o unieważnienie zgłoszenia celnego można złożyć w terminie 3 miesięcy od daty odprawy!

Wniosek należy kierować do właściwego urzędu celnego, w zależności od tego, z jakiego WER-u przyszła paczka (dla przykładu: jeśli jednostką przez którą przechodziła paczka był WER Zabrze, to wniosek należy kierować do jednostki "piętro" wyżej, czyli w tym przypadku do urzędu celnego w Rybniku).
http://i.imgur.com/VDzGyep.png
http://www.katowice.scelna.gov.pl/jedno ... -w-rybniku

W treści wniosku należy wpisać właściwy nr z dokumentu potwierdzającego dokonanie zgłoszenia celnego (czyli z tzw. OGL-a). Oczywiście koniecznością jest posiadanie tegoż dokumentu (ew. skanu, kopii, etc.), ponieważ należy do pisma dołączyć również jego kopię.
http://i.imgur.com/tXx8gPR.png

Należy także dołączyć kopię dokumentu potwierdzającego nadanie przesyłki zwrotnej (np. z Poczty Polskiej). Przesyłka w jakiejkolwiek formie musi posiadać tzw. tracking, czyli możliwość śledzenia jej drogi. Koszt samej wysyłki też można odzyskać: https://www.paypal.com/pl/webapps/mpp/refunded-returns (chociaż prawdopodobnie tylko do końca roku).

Całość należy wysłać do właściwego urzędu celnego w formie pisemnej, z własnoręcznym podpisem. Tylko z kronikarskiego obowiązku wspominam, że można taki wniosek przesłać również elektronicznie, ale wymagane jest posiadanie podpisu elektronicznego (NIE Profilu Zaufanego, tylko właśnie podpisu elektronicznego).

Po pozytywnej decyzji unieważniającej zgłoszenie celne należy zwrócić się osobnym wniosek do naczelnika Urzędu Skarbowego (właściwego do miejsca zamieszkania) o zwrot zapłaconego podatku VAT (szczegóły będą się znajdować w pouczeniu w piśmie z urzędu celnego).

TREŚĆ PISEMNEGO WNIOSKU
–––––––––––––––––––––––––––––––

Urząd Celny w Rybniku
Kłokocińska 51
44-251 Rybnik
{oczywiście jeśli szło przez inny WER, to adres będzie inny}

{tu podać swoje dane: imię, nazwisko, adres, oraz nr telefonu kontaktowego}

Wnoszę o unieważnienie zgłoszenia celnego OGL/332040/xxxxxxxxxxxxx z dnia 2015-xx-xx. Z uwagi na fakt, że towar okazał się wadliwy i zwrócono go do sprzedawcy, proszę o unieważnienie wyżej wymienionego zgłoszenia celnego, które będzie podstawą do zwrotu podatku VAT. Towar odesłano za pośrednictwem Poczty Polskiej, nr nadania: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

......................................
(czytelny podpis)

załączniki do niniejszego wniosku:
1) kopia OGL
2) kopia potwierdzenia nadania przesyłki zwrotnej do sprzedawcy
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


P: Założyłem spór bo moja przesyłka nie dotarła, wygrałem go, otrzymałem zwrot pieniędzy. Po tym wszystkim jednak moja paczka przyszła. Jak mam postąpić?
O: Cóż, uczciwie byłoby zapłacić za towar, który otrzymałeś. Najprostszym rozwiązaniem jest poinformować o zaistniałej sytuacji sprzedawcę, kupić jeszcze raz u niego ten sam towar, zapłacić go a później potwierdzić otrzymanie bez wysyłania paczki przez sprzedawcę.

P: Moja przesyłka trafiła na cło i naliczono mi VAT. Czy mogę otworzyć spór i zażądać zwrotu od sprzedawcy tego co zapłaciłem do UC?
O: Chcesz żądać zwrotu tego co zapłaciłeś z godnie z polskim prawem? Nie da rady, należności celne pozostają tylko i wyłącznie po Twojej stronie.

P: Wysyłam towar do sprzedawcy na naprawę gwarancyjną. jak wyegzekwować od niego koszty wysyłki?
O: Kupujący, o ile nie jest to jasno określone inaczej, zawsze wysyła towar na naprawę gwarancyjną na swój koszt.

Najważniejsze tematy traktujące o w/w problemach:

jak-otworzyc-spor-na-aliexpress-t3156.html

reklamacja-telefonu-z-chin-t3340.html


Copyright @blue_voyager

Autor dołożył wszelkich starań aby powyższy FAQ był rzetelny i opierał się na prawdzie. Jednak ze względu na możliwość ewentualnych pomyłek, nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje powstałe po zastosowaniu się do powyższych porad.

Zabrania się kopiowania całości lub części bez zgody autora.

Wszelkie dyskusje i sugestie w wątku:

tworzymy-faq-dotyczace-problematyki-zakupow-t14900.html

//fake4r - dodałem VN- Vietnam Post oraz CH - poczta szwajcarska - Swiss post

Pochwały przyznane za posta: 10
Sprzedam:
Szkła, folie, etui do chińskich telefonów - duży wybór.

FAQ DZIAŁU ZAKUPÓW
Avatar użytkownika
blue_voyager
VIP
 
Posty: 5620
Dołączył(a): niedziela, 16 czerwca 2013, 12:54
Lokalizacja: Wałbrzych
Pochwały: 205
Ostrzeżenia: -1

Reklama

Powrót do Zakupy w Chinach PRZEWODNIKI



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

  • Reklama