
W zaszłym roku Xiaomi wprowadziło do sprzedaży Power Bank dla smartfonów i tabletów za bardzo atrakcyjną cenę. Ogłoszenie sprzedaży tego gadżetu spotkało się ze sporym odzewem ze strony potencjalnych klientów i firma spodziewała się odnotowania rekordowej sprzedaży. Jednakże realne ilość sprzedanych Power Banków osiągnęła 14.6 milionów sztuk co nie było nawet połową zakładanego poziomu.

Podczas jednej z konferencji szef firmy Lei Jun na pytanie jaki jest największy problem Xiaomi odpowiedział: „Podróbki. Gdyby nie one nasza sprzedaż była by dwu lub trzykrotnie większa.”
Xiaomi ze swoją siłą i popularnością zagarażającą rynkowej pozycji Samsunga i Apple musi nauczyć się walczyć z podrobionymi produktami a jednocześnie inwestować w badania i rozwój róznorodnych grup produktów. Szacuje się że w zeszłym roku firma z powodu podróbek straciła 115 milionów dolarów co jest dużą stratą zwłaszcza jesli weźmiemy pod uwagę niskie ceny gadżetów Xiaomi. Dla przykładu, Mi Power Bank jest oferowany w trzech wariantach od 7.90 dolarów do 21 dolarów, inny często podrabiany gadżet to słuchawki Xiaomi Piston.

W obu przypadkach róznice pomiędzy oryginałem a podróbką są na tyle znikome że trudno jest je wychwycić na zdjęciach przedstawianych przez sklepy internetowe. Jedyny rozwiązaniem jest kupowanie od najwyżej ocenianych i zaufanych sprzedawców lub w oficjalnych sklepach.
Problem podrabiania produktów jest dobrze znany i ma miejsce w chinach od wielu lat, zapytany o to wicepremier Chin Wang Yang zapewnił że rząd rozpoczął już walkę z tym problemem ale jasne jest że walka ta będzie trwała jeszcze wiele lat. Wracając do samej firmy Xiaomi, wspierającej aktualnie 27 nowych projektów można zadać sobie pytanie czy nie jest to za duże ryzyko i czy nie było by lepiej dla Xiaomi skupić się na tym z czego są najbardziej znani. Lei Jung nie zgadza się z taką argumentacją i twierdzi że firma skupia się najmocniej na smartfonach, telewizorach i routerach ale nie może przestać wspierać swoich partnerów i ich projektów. I jest to strategia długofalowa mająca na celu dalszy rozwój firmy i jej wzmocnienie na rynku międzynarodowym.
Podróbki zawsze będą problem dominujących producentów i zagrożeniem dla nowych pomysłów. Naszą wspólną odpowiedzialnością jest walka z tym procederem poprzez świadome wybieranie oryginałów.
Źródło: bloomberg