Uważasz, że czegoś tu brakuje? Napisz w temacie lub wyślij mi prywatną wiadomość.
UWażasz, że gdzieś nie mam racji? Poinformuj mnie!
Question: Jaki telefon wybrać?
Answer: Pomyśl, co będzie dla Ciebie najważniejsze w telefonie i najbardziej wartościowe (wydajny procesor, dobry aparat, dioda powiadomień LED, dostępność romów, etc.), następnie porównaj telefony korzystając z tabeli porównawczej (http://telchina.pl/tabela-porownawcza-telefonow-t4687.html), przeczytaj recenzje wybranych modeli w internecie i podejmij ostateczną decyzję.
Q: A co, jeśli dalej mam jakieś wątpliwości?
A: W pierwszej kolejności przejrzyj już istniejące tematy na forum, może ktoś już miał podobny problem. Możesz też spróbować użycia opcji "szukaj" (najlepiej wpisać w pole wyszukiwania model telefonu). W ostatniej kolejności, jeśli wciąż czegoś nie wiesz, a na forum nie ma odpowiedzi na Twoje pytanie, załóż temat na forum.
Q: Wybrałem telefon, od kogo mam go kupić?
A: Do wyboru masz dwie opcje - albo zakup na >> << (odpowiednik polskiego allegro) lub jakiś zaufany chiński sklep internetowy. Ceny zwykle są porównywalne. Przykłady zaufanych sklepów internetowych:http://www.geekbuying.com/.
Q: Znalazłem interesującą mnie aukcję, skąd mogę wiedzieć, czy sprzedawca jest zaufany?
A: Nie możesz, nigdy nie masz 100% pewności, tak jak i na allegro. Natomiast dość miarodajnym wyznacznikiem uczciwości sprzedawcy są punkty Feedback, które przyznają kupujący po udanej transakcji - jeśli ktoś ma dużo takich punktów, to oczywistym jest, że sprzedał już sporo towarów bez problemów. Punkty Feedback możemy zobaczyć w prawym górnym rogu aukcji.
Tak wygląda "pewny" sprzedawca:
Takie informacje znajdziemy z kolei przy sprzedawcy "niezaufanym":
Ogólnie przyjęło się, że "zaufany" sprzedawca powinien posiadać orientacyjnie ponad 100 punktów Feedback oraz powyżej 95% pozytywnych opinii.
Q: Wybrałem aukcję i sprzedawcę, jak dokonać zakupu?
A: Nic prostszego, zaczynamy od utworzenia konta na >> << (najeżdzamy na JOIN w prawym górnym rogu, nastepnie klikamy przycisk Join Free). Do rejestracji, dla oszczędzenia czasu, możemy skorzystać z naszych danych z Facebooka. Podczas zamówienia w okienku "wiadomość do sprzedawcy" prosimy o zadeklarowanie wartości paczki poniżej 50 dolarów, zwiększymy tym samym szansę na uniknięcie VATu.
Jeśli założyliśmy już konto i złożyliśmy zamówienie, pozostaje nam opłacenie zamówienia. Do wyboru mamy płatność kartą , przelewem bankowym lub Western Union
Tutaj zamówienie krok po kroku: aliexpress-tanie-zakupy-na-przykladzie-telefonu-t1611.html
Tutaj macie video tutorial omawiający cały proces zamawiania: http://telchina.pl/jak-kupowac-na-aliexpress-video-poradnik-t2461.html
Q: Jeśli nie posiadam karty kredytowej, to czy mogę zapłacić zwykłą debetówką (tym kawałkiem plastiku, którym wyjmuje kasę z bankomatu)?
A: Tak, jeśli masz środki na koncie oraz jeśli kwota do zapłaty nie przekracza limitów ustalonych w banku dla danej karty (zwykle do zmiany na stronie banku).
Domyślnie limit dla płatności karta wynosi 0 ze względu na bezpieczeństwo środków zgromadzonych na koncie powiązanym z kartą. Metoda NIE ZALECANA
Tanie i bezpieczne sposoby płacenia : jak-placic-na-aliexpress-t2154.html
Q: Czy jeśli moje konto bankowe jest w PLN, to mogę zapłacić za telefon w dolarach? Po jakim kursie zostanie przeliczona waluta?
A: Oczywiście, jednak pieniądze zostaną przewalutowane po zwykle dość niekorzystnych kursach (około 20gr wyżej niż średni kurs dolara na daną chwilę).
http://spred.pl/waluta/usd Przy płatności w dolarach spread jest najczęściej liczony dwukrotnie ponieważ karty sa rozliczane w walucie euro i to ta waluta jest kupowana przez bank w pierwszej kolejności, następnie dolary są nabywane za EURO
Q: Czy mogę ominąć niekorzystne przewalutowanie?
A: Tak, wystarczy posiadać konto walutowe wraz z kartą do niego np. całkowicie bez opłat w T-mobile Usługi Bankowe(AliorSyn) i wtedy dokonać płatności właśnie z tej karty.
Aby móc założyć konto walutowe w pierwszej kolejności musimy założyć zwykłe konto rozliczane w złotówkach, które tak jak dewizowe nie kosztuje nas nawet jak nie dokonujemy na nim żadnych operacji.Warto dodać że to obecnie wedle różnych rankingów najlepsze konto w Polsce (najtańsze), które jest jedynym kontem na rynku oferującym bezwarunkowe „0 zł” za: prowadzenie konta, wydanie i użytkowanie karty debetowej, wypłaty z bankomatów w Polsce i na świecie oraz krajowe przelewy internetowe, w tym 10 przelewów natychmiastowych. Ponadto bank zwraca nam część kwoty wydanej na zakupy w internecie i płacąc kartą. Warto przemyśleć czy przy okazji nie zrobić go głównym kontem i pożegnać się z poprzednim drogim bankiem!
Wcześniej, jeśli nie mamy środków na koncie walutowym, możemy kupić dolary w kantorze internetowym np. walutomat.pl po bardzo korzystnym kursie.
Q: Zapłaciłem, jakie są kolejne kroki?
A: Pierwszy krok realizacji zamówienia, to około 24-godzinne oczekiwanie na potwierdzenie płatności przez aliexpress. Może to trwać nieco mniej, może nieco więcej, nie należy się denerwować. Kiedy już płatność zostanie potwierdzona, Sprzedający ma 7 dni (przynajmniej w teorii) na wysłanie towaru oraz wklepanie do systemu aliexpress numeru trackingowego naszej paczki.
Q: Dostałem numer trackingowy, gdzie mogę sprawdzić status mojej przesyłki?
A: Poza stroną podaną w szczegółach zamówienia na aliexpress, możemy sprawdzać gdzie znajduje się nasza przesyłka na stronach:http://www.trackingkit.com/ http://www.17track.net oraz http://www.4px.com/en. Kiedy paczka dotrze już do Polski, możemy ją śledzić na http://sledzenie.poczta-polska.pl/.
Q: Dostałem numer, ale strony trackingowe podają, że taki numer nie istnieje. Czy powinienem się martwić?
A: Nie, nasza paczka pokazuje się na stronach trackingowych dopiero około 3-5 dni po faktycznych krokach podjętych przez naszego ukochanego chińskiego sprzedawcę.
Q: Na trackingu widzę następującą informację: Information Received (This is not an acknowledgment of the physical receipt of the stated Registered Article). Czy oznacza ona, że przesyłka już leci do mnie?
A: Niestety niekoniecznie, taki status informuje tylko i wyłącznie o tym, że nasz sprzedawca wykupił numer trackingowy i w najbliższym czasie zamierza z niego skorzystać. Z drugiej jednak strony jest to pierwsza informacja, która może nas uspokoić tym, że coś się dzieje.
Q: Jaki będzie kolejny status i kiedy się pokaże?
A: Kolejnym statusem (*prawdopodobnie tylko w przypadku wysyłki Singapore Post, do sprawdzenia) będzie: Despatched to overseas (Country code: PL), a oznacza on ni mniej, ni więcej, że nasz telefon opuścił państwo środka i pewnie leży sobie na jakimś lotnisku, leci Boingiem. Niestety nie jest możliwe określenie jak szybko uzyskamy taki status, może to być po 3 dniach, może być po dniach 30.
Q: Jaki status pojawi się, gdy już telefon dotrze do naszej pięknej nadwiślańskiej krainy? Jak szybko wyląduje w Polsce? Jak długo będę musiał jeszcze czekać na telefon?
A: Na trackingu zobaczymy wtedy informację: Arrived at overseas (Country code: PL). Zwykle trwa to od 3 dni do 3 tygodni, choć i tu niczego nie można być pewnym. Natomiast jeśli już telefon pojawi się w Polsce, to najtrudniejsza część podróży za nami! Teraz wystarczy przebić się przez kontrolę Urzędu Celnego, a jak to się powiedzie, to za około tygodnia, będziemy już mogli rozrywać opakowanie paczki.
Q: O nie, na trackingu wyskakuje informacja, że przesyłka została zatrzymana przez Urząd Celny, co robić?!
A: Przede wszystkim nie panikować. Do wyboru mamy 2 wyjścia: albo czekamy na list polecony od UC (dochodzi do nas w ciągu 1-7 dni) albo możemy przedzwonić do UC i po podaniu numeru trackingowego uzyskamy wszelkie informacje potrzebne do dopuszczenia telefonu do obrotu. Zwykle będzie się do wiązało z wysłaniem do UC (drogą tradyjną bądź elektroniczną) skanu dowodu osobistego, screenshota aukcji, na której kupiliśmy telefon, screenshota szczegółów zamówienia z naszego konta na aliexpress oraz potwierdzenia przelewu z naszego konta bankowego. Kiedy UC otrzyma powyższe dokumenty, wyśle dalej paczkę na nasz adres z kwotą pobrania równą 23% wartości telefonu (tak, płacimy za nią VAT, nie żadne cło).
Q: Jakie są szanse na ominięcie opłaty VAT?
A: Przede wszystkim każdy musi sobie wbić do głowy podstawową rzecz - jeśli zamawiasz coś przez aliexpress, to ZAWSZE musisz się liczyć z tym, że zapłacisz VAT. Kombinowanie "cwaniaków" jak to oni nie odbiorą paczki jeśli UC naliczy im VAT jest zwyczajnie żenujące. Szans na uniknięcie nie da się policzyć, gdyż nikt tak naprawdę nie wie, od czego zależy zwiększona ilość zatrzymanych paczek jednego dnia, a nieco mniejsza innego.
Q: Czy to prawda, że jeśli moja paczka jest w WER Zabrze, to na pewno zostanie oVATowana?
A: Z powszechnej wiedzy wynika, że praktycznie każda paczka przechodząca tamtędy jest kontrolowana i zatrzymywana.
Q: Otrzymałem paczkę, jednak nie zawiera tego co zamawiałem lub telefon jest uszkodzony, co robić?
A: Klikamy Open Dispute w zakładce My Orders przy odpowiednim zamówieniu, opisujemy swój problem i czekamy na odpowiedź sprzedawcy.
Q: Otrzymałem paczkę i wszystko jest jak należy, co robić?
A: Cieszyć się nowym telefonem ;)
Pochwały przyznane za posta: 13